آشنايی با سيستم­ های حفاظت کاتدیک

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

امروزه خوردگي فلزات از جمله مشکلات اساسی و هزینه­‌ساز صنایع بزرگ به خصوص صنعت نفت، گاز، پتروشيمي، نیروگاهی، آب و فاضلاب و غیره مي باشد. لوله­‌هاي انتقال و توزیع سوخت و آب، اسكله­‌ها، كشتي­‌ها، كندانسورها، دكل­‌هاي انتقال نیرو، مخازن ذخیره سوخت و ديگر سازه‌­هاي مدفون (و يا غوطه­ ور) در يك الكتروليت متناسب با شرايط موجود و با توجه به ساختار متالورژيكي خود، خورده شده و بعد از مدتی كار يك سيستم و پروسه فعال را مختل كرده و منجر به ضرر و زيان­هاي غير قابل پیش بيني مي­‌شوند.

اين مبحث باعث ایجاد انگیزه انجام تحقیقات وسیعی در اين زمینه شده است تا روشهای عملی مقابله با خوردگی شيميايي فلزات به عرصه ظهور برسد. در خصوص پيشگيري از خوردگی لوله­هاي مدفون، كف مخازن رو زميني و مخازن زير زميني نتیجه تحقیقات و آزمایشات انجام شده دو روش عمده زير مي باشد:

  • استفاده از انواع پوشش
  • استفاده از سيستم حفاظت كاتديك

از آنجائيكه پوشش­‌هاي موجود هیچ يك دارای راندمان 100% نمی‌باشد لذا داشتن يك سيستم مکمل جهت حفاظت از خوردگی سازه­‌هاي مدفون الزامي به نظر مي­رسد. روش تكميلي ياد شده سيستم حفاظت كاتديك مي­‌باشد كه در اين روش با كاتد كردن سازه در حال خورده شدن (كه قبلا آند بوده است) مي­توان از خوردگي آن جلوگيري نمود.

كاتد كردن سازه با جايگزيني يك منبع تأمین کننده الکترون انجام پذیر است كه اين منبع تأمین کننده يك منبع الكتريكي و يا يك فلز فعال تر (آندتر) از سازه مدفون مورد نظر مي­باشد. بديهي است استفاده از هر يك از روش‌های ياد شده مستلزم صرف هزينه­هاي اقتصادی مي­باشد ولی با يك بررسي كارشناسي مي­توان نتيجه گرفت كه صرف هزينه‌­هاي اوليه جهت پوشش دادن سازه و نصب سيستم حفاظت كاتدي نه تنها از خطرات جانبی در آینده جلوگیری مي­كند بلكه هزينه­‌هاي مربوط به تعویض قطعات، تعمیرات و جبران خسارات و زيان­‌هاي وارده را كاهش داده و هزينه­‌هاي لازم جهت نصب چنین سيستم­‌هايي را از نظر اقتصادی توجیه پذيرتر مي­‌سازد.

عوامل بسیاری در تعيين و انتخاب روش حفاظت كاتدي موثر مي‌­باشند كه از آن جمله مي­توان به شرایط الكتروليت، امكان دسترسي به برق، امكان وجود بازرسي­‌هاي آتی، شرایط سازه‌­هاي مجاور، جريان­هاي سرگردان، نوع و كيفيت پوشش، مدت زمان طراحي سيستم، شرايط اقتصادي و غیره اشاره نمود.

شرايط اقتصادي يكي از مهمترين عوامل مؤثر در انتخاب سيستم مي­باشد كه در نهايت باید يك حالت بهینه فني ـ اقتصادی ايجاد شود. در اصل، طراحي يك سيستم حفاظت كاتدي زمانی موفقیت آمیز خواهد بود كه تمامي شرايط فوق درآن مد نظر قرار گرفته باشد.

لازمه انجام واكنش­‌های مربوط به خوردگی وجود مناطق آندي و كاتدي مي­باشد. اگر الكترون­‌های سازه از يك منبع خارجي تأمين شوند، ميزان حركت يون­‌هاي مثبت از سطح فلز كاهش و سرعت واکنش كاتدي افزايش مي­‌یابد. اگر پتانسیل فلز با اعمال الكترون­هاي خارجی از مقدار Ecorr (پتانسیل خوردگی فلز در حالت طبيعي) به مقدار Ep (پتانسیل حفاظتی فلز پس از اعمال حفاظت كاتدي) كاهش يابد، در نتيجه جريان آندي و يورش خوردگي متوقف شده و حفاظت كاتدي حاصل میگردد. جريان كاتدي (IP) توسط يك منبع خارجي تأمين مي­گردد، كه اين منبع خارجي يا يك آند فلزي (روش آندهاي فدا شونده) و يا يك منبع ولتاژ برق DC (روش اعمال جريان) مي­باشد.

مدار يك سيستم حفاظت كاتدي

بديهي است براي داشتن يك سيستم حفاظت كاتدي بايستي مدار الكتريكي آن كامل باشد براي اين منظور لازم است تا اجزا تشكيل دهنده اين مدار شناخته و مورد ارزیابی قرار گیرند. بطور كلي اين اجزا عبارتند از:

الف)كاتد: سازه و تأسیسات فلزی مدفون و يا غوطه­ور در يك الكتروليت كه بايستي با استفاده از روش حفاظت كاتدي از خوردگي شيميايي آن­ها جلوگیری به عمل آید، كاتد نامیده مي­شود. در واقع اين سازه فلزي قبل از نصب چنین سيستمي آند بوده و در حال از دست دادن الكترون و خورده شدن است، كه با اعمال سيستم حفاظت كاتدي و قرار گرفتن در مدار اين سيستم از آند به كاتد تبديل شده و در نتيجه خوردگي آن متوقف مي­شود.

ب) آند: عنصر و يا آلياژي كه در آن واكنش آندي رخ داده و به مرور زمان و بر اساس مقدار جريان اعمالي از وزن و حجم آن كاسته مي­گردد آند ناميده مي­شود. جنس و آلياژ اين آندها، بسته به نوع روش سيستم حفاظت كاتدي و محيط اطراف متغير است.

ج)الكتروليت: محيطي كه در آن تبادل الكترون و واكنش يوني اتفاق مي­افتد و معمولاً از جنس خاك و يا آب مي­باشد الكتروليت ناميده مي­شود.

د)اتصالات الكتريكي: جهت تكميل مدار الكتريكي يك سيستم حفاظت كاتدي و انتقال الكترون­ها، از كابل­هاي مسي استفاده مي­شود كه ايجاد اتصال آن­ها در باند باكس­هاي مربوطه انجام مي­پذيرد.

ه)منبع تغذيه: جهت تأمين الكترون مورد نياز و اعمال اختلاف پتانسيل لازم بين كاتد و الكتروليت (در روش اعمال جريان) از يك منبع تغذیه DC استفاده مي­شود. اين منبع تغذیه، جريان مستقيم مورد نياز جهت حفاظت سازه را تأمين مي­كند.

رفتار فلزات مدفون و غوطه ور در زمان استفاده از سيستم حفاظت كاتدي

هر گاه يك فلز در تماس با يك الكتروليت خورده شود، در اين صورت با آزاد شدن الكترون، يون­هاي مثبت به داخل الكتروليت منتقل مي­شوند. در اين حالت الكترون­هاي اضافي در فلز باقي مي­مانند. اين فرآيند در مورد آهن به صورت زير بيان مي­شود:

خوردگي توسط انتقال جريان الكترون از فلز به الكتروليت صورت مي­گيرد كه به دنبال آن يون­هاي مثبت به سمت الكتروليت و الكترون­ها در درون فلز حركت مي­كنند. نواحی كه اين واکنش در آن­ها انجام می­شود را مناطق آندي و واكنش مربوطه را واكنش آندي مي­نامند (در بخش­هاي بعدی به آن اشاره كامل خواهد شد). اكثر اوقات يون­هاي فلزي با يون­هاي منفي داخل الكتروليت واكنش داده و محصولات خوردگي تشكيل می­شوند (براي مثال زنگ آهن در فولاد). بطور عمده اين واكنش­ها اثري بر روي واكنش خوردگي نمي­گذارند مگر در زمانيكه محصولات ناشی از خوردگي، مقاوم در برابر تهاجمات خوردگي باشند. در نهايت بايستي از نظر بار الكتريكي يك تعادل برقرار شود. جهت متعادل شدن واكنش از نظر بار الكتريكي، بايد يك جريان از محلول (الكتروليت) به سمت فلز حركت كند و الكترون­ها در محيط ديگري كه منطقه كاتدي ناميده مي­شود، مصرف مي­شوند. ميزان انتقال جريان در اين واكنش­ها سرعت خوردگي را تعيين مي­نمايد. براي مثال در مورد فولاد به ازاء هر اتمي كه وارد الكتروليت مي­شود دو الکترون در سطح فلز آزاد مي­شود.

ميزان اختلاف پتانسيل بين سطح فلزات و الكتروليت آن­ها با توجه به دانسيته جريان و جهت انتقال جريان تغيير مي­كند. اين تغييرات را پلاريزاسيون مي­‌نامند. اختلاف پتانسيل فوق بستگي به نوع واكنش‌­هاي شيميايي در سطح فلز دارد. پتانسيل فصل مشترك فلز ـ الكتروليت را مي­توان با استفاده از الكترود مرجع اندازه‌­گيري نمود. ميزان اختلاف پتانسيل اندازه­‌گيري شده نه تنها بستگي به نوع فلز و الكتروليت دارد بلكه نوع الكترود مرجع نيز در آن تأثير گذار مي­باشد. لذا در اندازه­‌گيري ­هاي اختلاف پتانسيل بين خاك و سازه مدفون فولادي عموماً از الكترود مرجع مس ـ سولفات مس استفاده مي­شود.

واكنش‌­هاي آنديك

يكي از واكنش‌­هايي كه پس از نصب و راه اندازي سيستم­‌هاي حفاظت كاتدي انجام پذير مي­باشند واكنش آندي مي­باشد. واكنش‌­هاي اكسيداسيون زيادي وجود دارند كه ممكن است روي سطح يك آند رخ دهد. جنس آندهاي مورد مصرف و شرايط محيط باعث مي­گردند تا يكي از واكنش­‌هاي آندی بر ديگر واكنش­‌ها غلبه كرده و عموماً اتفاق افتد.

سه واكنش اوليه كه در سطح آند رخ مي­دهند عبارتند از:

  • اكسيداسيون فلز
  • متصاعد شدن اكسيژن
  • متصاعد شدن كلر

در آندهاي فدا شونده واكنش آندي اوليه بطور نرمال اكسيداسيون فلز است يعني:

با توجه به اينكه در خاك ­هاي خنثی يون فلز ناپایدار است و با آب براي تشكيل يك هيدروكسيد يا اکسید هیدراته و يون­هاي هیدروژن واکنش انجام مي­دهد بنابراين داريم كه:

اين واكنش­ها تا زماني كه مصرف آندها ادامه دارد باعث بوجود آمدن جريان مي­گردند. براي آندهاي مورد مصرف در روش اعمال جريان در مناطقی كه خاك و آب داراي ميزان خيلي كمي از كلريد هستند واكنش اوليه آندي متصاعد شدن اکسیژن است يعني در اين آندها واكنش زير رخ مي­دهد:

تمام واکنش های اصلی آندي باعث كاهش pH محلول در محدوده آند مي­شونـد. پتانسيل استاندارد400/0+ ولت براي يون­‌هاي هيدروكسيل و 136/0+ ولت براي يون­هاي كلر است . از يك ديدگاه ترموديناميكي اگر يك آند در الكتروليتي حاوي هر دو يون پلاريزه شده باشد ابتدا اكسيژن متصاعد شده و بعد از آن كلر متصاعد مي­شود. در عمل اين مسئله لزوماً واقعیت ندارد. بعنوان مثال در آندهاي گرافيتي افزايش ولتاژ براي متصاعد شدن اكسيژن خيلي بيشتر از زماني است كه براي متصاعد شدن كلر داريم.

 

پایش صنعت فلات

پایش صنعت فلات

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

شرکت پایش صنعت فلات با بیش از 8 سال سابقه با هدف ارائه خدمات در زمینه خوردگی و با محوریت سیستم های حفاظت کاتدیک و ارزیابی پوشش خطوط لوله

دیگر نوشته ها