بازرسی و ارزیابی پوشش خط لوله

ECDA (External Corrosion Direct Assessment)

    در این نوع از بازرسی، وضعیت سلامت لوله با توجه به تاریخچه موجود، بازرسیهای های انجام شده روی لوله وتحلیل نتایج حاصل مورد ارزیابی قرار میگیرد.

گزارش نهایی این بازرسی شامل موارد زیر خواهد بود: 

–       عیوب موجود در لوله

–        عیوب موجود در پوشش

–       نحوه عملکرد سیستم حفاظت کاتدی و میزان بازدهی آن

–       تعیین عمر باقیمانده لوله با توجه به نرخ خوردگی و تعیین عوامل تهدید کننده سلامت لوله

–       برنامه تعمیرات خط و اولویت بندی تعمیرات بر اساس شدت خوردگی ها

–       ارائه راهکارهایی جهت جلوگیری از پیشرفت خوردگی

–       ارائه راهکارهایی جهت اصلاح سیستم حفاظت کاتدی و افزایش راندمان آن و شرایط ایمن کاری

–  در این روش و در مرحلهIndirect Inspection  از روشهای بازرسی غیر مستقیم استفاده میگردد. متداول ترین روش های بکار گرفته شده در این قسمت شامل موارد زیر است.

  •  DCVG (Direct Current Voltage Gradient) 
  •  CIPS (Close Interval Potential Survey)
  •  PCM
  •  C-Scan

DCVG

یکی از دقیق ترین روش های بازرسی پوشش خطوط لوله  می باشد. اگر خط لوله ای را در نظر بگیریم که تحت حفاظت باشد ولی در قسمتی از مسیر به علت خرابی پوشش  لوله با زمین اتصال پیدا کند، جریان حفاظتی از این نقطه زمین وارد شده که باعث ایجاد افت ولتاژ در زمین اطراف محل عیب می گردد که نتیجه آن به صورت دایره های هم مرکز ولی دارای مقادیر مختلف پتانسیل ظاهر می گردد.

DCVG

اختلاف پتانسیل ناشی از وجود نقص پوشش توسط دستگاه DCVG شناسایی شده و  این دستگاه محل نقص را بر روی لوله مشخص می کند.

DCVG

توانمندي هاي دستگاه DCVG:

 مشخص كردن مركز خرابي پوشش با خطاي 15 سانتي متر

بازرسي شبكه هاي پيچيده لوله (موجود در پتروشيمي ها)

مشخص كردن تقريبي شدت خرابي هر عیب

بررسی پتانسیل در نقاط نزدیک  با دستگاه CIPS :

بررسی کیفیت پوشش و همچنین تعیین نقاط با پتانسیل ضعیف بین دو نقطه اندازه گیری، از روش CIPS یا اندازه گیری پتانسیل با فواصل نزدیک استفاده می نمائیم. در این روش می توانیم نسبت به کیفیت سیستم حفاظت کاتدی خط لوله اطمینان حاصل کنیم.

اجزاء  اصلی دستگاه CIPS:

دیتالاگر

قطع و وصل کننده جریان

دو عدد الکترود عصایی مس – سولفات مس

کابلهای ارتباطی بین تست پوینت تا دیتا لاگر

کابل ارتباطی بین هافسل تا دیتالاگر

کابل ارتباطی بین هافسل تا دیتالاگر

نتایج نهایی به صورت گراف های ذیل ارائه و تحلیل خواهد شد.

PCM (pipeline current mapper)

روش PCM از روشهاي جدیدتر در  بازرسي خوردگي خطوط لوله مدفون در خاك محسوب مي شود . این روش در بازرسي پوشش سيستم هاي پيچيده مانند سایت های، خطوط لوله گاز شهري  و …از دقت لازم برخوردار است. روش PCM قادر است علاوه بر بازرسي كيفيت پوشش، منابع و محل هاي بروز تـداخل جريـان را بخـوبي تـشخيص دهـد.

PCM

در این روش برای بازرسی خطوط لوله از جریان متناوب استفاده می شود. با تنظیم فرکانس جریان متناوب و تاثیر بر روی سازه مد نظر می توان نقاط نشتی جریان را پیدا نمود.

PCM

CSCAN

یکی دیگر از روش های بازرسی و تست پوشش لوله های مدفون در خاک استفاده  از دستگاه  C – Scanاستفاده می باشد . این دستگاه توسط شرکت Dialog Electronics تولید می شود.

در این روش قسمت فرستنده سیگنال به خط لوله متصل می گردد. این دستگاه سیگنال جریان AC با فرکانس خاص را به خط لوله تزریق نموده و بسته به کیفیت پوشش لوله می تواند تا 4 کیلومتر ادامه یابد. اساس کار بدستگاه بر پایه نمودار ATTENUATION  خط لوله می باشد. هر چه از نقطه تزریق فاصله بگیریم  قاعدتا باعث کاهش جریان  لگاریتمی خواهیم بود.

 تا 2 الی 3 کیلومتر می فرستد (بستگی به کیفیت پوشش دارد ) ( شکل 3). با افزایش فاصله که جریان وارد می شود به تدریج از مقدار جریان کاسته می شود چون جریان از لوله خارج  شده  و وارد زمین می شود. در صورتی که ضخامت پوشش در تمام نقاط یکسان باشد  و در جایی نقص نداشته باشد ( به طور کامل لوله را از خاک جدا کند ) نرخ کاهش جریان لگاریتمی خواهد بود . خواهیم داشت .